Saturday, November 13, 2010

GARMIN mobile XT



Salam kepada pengunjung2 sekalian. Harini nak share tutorial utk pemasangan aplikasi GARMIN MOBILE XT untuk handphone or smartphone masa kini. Dlu aku xamik kesah pon psl aplikasi ni. Tapi dah disebabkn aku da terpakai handphone yang boleh menggunakan aplikasi ini, apa salahnya mencuba. Free kot tnpa bayaran. Sekurang2nya berguna jugak kalo sesat bagai. Ops, by the way, ape itu aplikasi GARMIN MOBILE XT ini? Bukan sume orang tw pasal aplikasi ini terutamanya pengguna nokia 3310. Kompem xtw dan xnk amik tw. Tapi sebagai pengetahuan tambahan pnting jugak kot kne tahu. Xla nampak macam buta IT kalo orang tanye sedikit sebanyak mengenai aplikasi peta di telefon bimbit anda. hehe.. :)

OK sedikit pengenalan dari website encik garmin :
  • "Google Local Search" memberikan anda kemudahan akses ke tempat menarik di lokasi berdekatan anda dan membolehkan anda untuk memandu secara langsung ke destinasi yang dipilih
  • Dapat memberi arahan suara secara tersusun dan jelas dengan liputan hampir 6 juta tempat menarik
  • Aplikasi tambahan Garmin Online ™ - Anda akan mempunyai akses kepada data cuaca, maklumat lalu lintas, harga minyak semasa, status penerbangan dan banyak lagi.


Langkah pertama mesti kompemkan yang handphone korang 2 ade built in GPS. Kalo xde, xyh la membazir masa nk pasang aplikasi ni. Korang cek la kt mne2 website n tgk spec die. Aku slalu usha2 n cek spec handphone kt website ni je : http://www.gsmarena.com . Search jenama handphone anda kt column kanan atas n cek bahagian FEATURES --> GPS . Kalo die bgtau ade built in GPS maknenye berguna la aplikasi ni kalo anda install. Kalo xde xyh la ngade2 nk cbe gk yea  :) (Aku pkai xperia X1)


-----------------------------------------------------------------
BAHAGIAN MUAT TURUN (DOWNLOAD)
-----------------------------------------------------------------
Ok da settle pasal built in GPS kt handphone anda kn? next step kne pastikan OS handphone anda pula. Sbb lain OS lain software garmin installer yang anda kne pakai. Kat bawah ni disenaraikan software garmin asas yang anda kne install berpandukan OS handphone anda. Cmne nk cek OS hendphone anda? snang je. Sama mcm nk cek built in GPS anda. Tgk pic atas ni kt bahagian OS. Handphone aku pkai OS WINDOWS Mobile, so software yg aku akan pkai ialah software Garmin Mobile XT for Windows Mobile latest version. OK pembaca sekalian, da phm kn step ini? bgs2.. hehe. So, ape lg donlod la dlu software yang bersesuaian dengan mobile anda dgn klik je link kat bwh ini. Cara pemasangan ke handphone anda akan diterangkan sebentar lagi. Skang ni donlod dlu k :)


Next step donlod sume file kt bwh ni:

2. Garmin Mobile XT Free Basemap software version 4.xx.xx 
3. Garmin Mobile XT Support Files software version 4.xx.xx 
4. Emei Convertor and Keygen-> Format rar, kena extract dulu lepas download
5. MFM-Garmin-090914+MFM-SRTMWM-090918 ->Map semenanjung Malaysia dengan Singapura
6. POI v2.04 GMXT -> Yang ini nak guna boleh tak nak guna pun boleh



-----------------------------------------------------------------

BAHAGIAN PEMASANGAN SOFTWARE 
-----------------------------------------------------------------
Dah siap donlod sume file kt atas ni, dah boleh mula install kt handphone anda lah yea. Ape2 hal pon, kne connect dlu la handphone anda 2 direct ke pc or laptop anda sama ada via USB cable atau bluetooth pon boleh. Kalau nak remove memory card (MC) dari handset pastu masukkan dalam card reader pun boleh jugak, janji pc korg detect kad tu. Dah pastikan handphone/MC anda berjaya connect, da bleh install aplikasi ini step by step seperti berikut mengikut turutan file yang anda dah donlod td. Pastikan ikut turutan yea : 


Double click file no 1 yang dah siap download (ikut OS handphone anda) , install kat dalam memory card handphone. Dah siap untuk file yang pertama, ulang untuk file yang ke2 dgn yang ke3. Rasanya x akan ada masalah untuk part installing ni. 





-----------------------------------------------------------------
BAHAGIAN UNLOCKED SOFTWARE
-----------------------------------------------------------------
Orait da settle part pemasangan software pada handphone anda. Tapi masih xboleh digunakan kerana software yang anda guna masih dikunci (locked). Cara untuk unlocked software ni mudah je. Juz follow step by step berikut; 


1. Dail *#06# pada handphone anda untuk dapatkan nombor siri IMEI handphone anda
2. BUKA file no.4 yang anda telah dowload sebentar tadi  (Emei Convertor and Keygen)
3. Paste IMEI tadi di 'IMEI converter' dan dapatkan  Garmin Unit ID anda di sini(boleh juga dapatkan Garmin Unit ID di Garmin > Tools > Setting > About)
4. Copy Garmin Unit ID pada 'Garmin Keygen' (Garmin Unlock Generator) pilih product 'Garmin Mobile XT' dan tekan genarate
5. Copy 'Your software unlock code' ke dalam notepad dan save dengan nama file SW.UNL (pastikan file  berbentuk unl bukan txt)
6. Juga Masih di 'Garmin Unlock Generator' > 'Select Map Product' > 'City Navigator Singapore/Malaysia NT v2.72
7. Copy 'Your map unlock code' dan paste di dalam notepad dan save dengan nama GMAPSUPP.UNL(pastikan file berbentuk unl bukan txt)
8. Copy SW.UNL dan GMAPSUPP.UNL ke dalam folder Garmin di dalam handphone anda (E/Garmin/)





-----------------------------------------------------------------
BAHAGIAN PEMASANGAN PETA MALAYSIA
-----------------------------------------------------------------
Step terakhir sebelum aplikasi GARMIN ini boleh digunakan ialah pemasangan peta. Anda masih ingat file no.5 dan no.6 yang anda telah download td? 


Hanya perlu copy GMAPSUPP.IMG ke dalam folder Garmin (E/Garmin/). Begitu juga untuk file POI. Extract dan copy ke dalam folder Garmin.  


Buka software Garmin di handphone, pastikan menggunakan 'Attached/Built-in GPS' bukannya 'Bluetooth GPS'. Pastikan signal GPS anda mendapat liputan yang luas untuk mengupdate segala data baru. (berada diluar rumah lebih baik untuk mendapat signal yang luas)

1 comment: